Zakup mieszkania

Zakup mieszkania od A do Z – kredyt i formalności

Zakup mieszkania to jedno z najważniejszych przedsięwzięć w naszym życiu, dlatego warto się do tego odpowiednio przygotować. Sprawdź, jak wygląda cały proces zakupu – od wyboru wymarzonego lokum, przez wnioskowanie o kredyt, aż do podpisania umowy. Poniższe wskazówki pomogą ci dokonać bezpiecznej transakcji. 

Wybór mieszkania – na co zwrócić uwagę?

Dokonując zakupu mieszkania, w pierwszej kolejności kierujemy się ceną – i słusznie. Porównywanie ofert, aby wybrać z nich najkorzystniejszą finansowo to kluczowy etap. 

Następnym ważnym aspektem jest lokalizacja nieruchomości. Warto sprawdzić dostępność środków komunikacyjnych, czas dojazdu do centrum i pracy oraz bliskość sklepów, szkół i terenów zielonych. 

Zastanówmy, jakie potrzeby ma nasza rodzina i na tej potrzebie dobierzmy liczbę pokoi, metraż i dodatkowe funkcjonalności, takie jak miejsce postojowe, komórka lokatorska czy balkon. Koniecznie zwróćmy też uwagę na funkcjonalny układ mieszkania, o czym pisaliśmy w naszym wcześniejszym wpisie. 

Zakup mieszkania a kredyt hipoteczny

Jeśli planujemy wziąć kredyt hipoteczny, w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić naszą zdolność kredytową, którą pomoże nam ustalić pracownik banku lub ekspert finansowy. Pod uwagę brane są nasze zarobki, forma zatrudnienia, a także historia kredytowa, o ile ją posiadamy. 

Przeglądając oferty kredytów hipotecznych, warto zwrócić uwagę na stopy procentowe – im niższe, tym lepiej. Oznacza to, że koszty pożyczki nie będą aż tak wysokie, a finalnie za mieszkanie zapłacimy mniejszą kwotę. Istotna jest również wysokość rat, a także dodatkowe opłaty, wchodzące w skład kredytu, takie jak prowizja, ubezpieczenie czy wycena nieruchomości. W internecie dostępne rankingi dotyczące najlepszych kredytów hipotecznych, co jest znacznym ułatwieniem. 

Zanim uzyskamy pozytywną decyzję od banku konieczne będzie przygotowanie takich dokumentów, jak wniosek o kredyt, dokument tożsamości, zaświadczenie o zarobkach, umowa deweloperska lub – jeśli kupujemy mieszkanie na rynku wtórnym – umowa przedwstępna ze sprzedającym. Do pozostałych dokumentów należą m.in.:

  • pełny wyciąg z rachunku bankowego, na który wpływa pensja;
  • umowa o pracę;
  • odpis z księgi wieczystej;
  • PIT37 za ostatnie dwa lata wraz z potwierdzeniem przyjęcia przez Urząd Skarbowy.

W przypadku umowy zatrudnienia na umowę o dzieło/zlecenie lub prowadzenia działalności wymagane będę dodatkowe dokumenty.

Ostatnim krokiem jest podpisanie umowy kredytowej. Należy dokładnie ją przeczytać i zapoznać się z jej warunkami. Dodatkowym wymogiem jest ubezpieczenie nieruchomości obciążonej hipoteką.

Zakup mieszkania – formalności

Po podpisaniu umowy kredytowej przychodzi pora na zawarcie umowy zakupu w formie aktu notarialnego. W tym momencie zakup zostaje sfinalizowany, bank może uruchomić kredyt, a my odebrać klucze od mieszkania. Po zakupie nieruchomości czeka nas jeszcze kilka innych formalności, m.in.:

  • złożenie wniosku o założenie księgi wieczystej; 
  • ustanowienie hipoteki na rzecz banku; 
  • opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych w Urzędzie Skarbowym;
  • złożenie deklaracji podatkowej w Urzędzie Miasta.

Sprawdź ofertę mieszkań w Gdańsku w doskonałej lokalizacji.